Ben je bekend met de populaire online design tool Canva? Het is eenvoudig om te gebruiken, heeft een hele lage leercurve en er is zelfs een volledig gratis versie. Dankzij deze toegankelijkheid is het voor veel beginners en niet-technische mensen een favoriete design tool, en ook veel marketeers maken er gebruik van.
Ik heb echter gemerkt dat veel professionele designers neer kijken op Canva. Waarschijnlijk omdat het veel minder geavanceerd en flexibel is dan professionele design tools.
Iets meer dan een jaar geleden besloot ik om naast webdesign ook flyers te gaan ontwerpen als dienst. Als voorbereiding heb ik eerst research gedaan welke tool ik hiervoor wou gaan leren.
Ik heb toen naar meerdere opties gekeken, waaronder Canva. Mijn research bestond onder andere uit het lezen van ervaringen van meer ervaren (grafisch) designers op bijvoorbeeld Reddit. En het viel mij op dat veel reacties een beetje denigrerend waren.
Op zich begrijp ik dit wel. Professionals kijken al gauw een beetje naar op tools voor beginners. Veel ervaren WordPress gebruikers doen ook lacherig over pagebuilders, en ik maak mij hier zelf ook wel eens schuldig aan. Toch maken veel mensen hier met veel plezier gebruik van.
Maar aangezien ik zelf ook maar een beginner ben op het gebied van flyers ontwerpen, heb ik er toch serieus naar gekeken of het optie voor mij kan zijn.
In dit artikel heb ik dit verder uitgewerkt, om zo de vraag te beantwoorden of Canva geschikt is voor drukwerk.
Canva templates
Een van de voordelen van Canva is de enorme hoeveelheid templates, waaronder ook voor drukwerk zoals flyers en brochures. Dit maakt het ideaal voor beginners. Je kiest een ontwerp dat je aanspreekt en geeft er vervolgens een eigen draai aan zodat het voldoet aan jouw wensen.
Jaren geleden, toen ik nog geen enkele ervaring had met grafisch design, heb ik eens een flyer ontworpen voor een vereniging. Ik gebruikte toen Canva, omdat ik geen andere tools kende, en maakte hierbij ook gebruik van een template.
Voor een amateur was ik niet ontevreden met het resultaat. Achteraf gezien was het design niet geweldig, maar dat lag vooral aan mijn gebrek aan kennis over design theorie.
Templates hebben soms een wat generieke uitstraling en kunnen daardoor resulteren in drukwerk dat niet echt eruit springt. Toch is het voor beginners zonder designervaring vaak de beste oplossing. Mijn ervaring is dat je snel een prima design maken, misschien niet heel uniek, maar dat is niet altijd een probleem.
Kun je Canva professioneel gebruiken?
Dit was de vraag die ik tijdens mijn research voornamelijk wou beantwoorden. Je kunt flyers ontwerpen met Canva en deze afdrukken. Dat had ik al eens gedaan. Maar kun je het ook professioneel gebruiken, als dienst voor echte bedrijven?
Op online forums kwam ik dus veel kritiek tegen van professionele designers waarom Canva ongeschikt zou zijn.
Na kort uitproberen bleken de meeste dingen echter wel (deels) mogelijk. Hieronder volgen de belangrijkste voorbeelden.
Afloop instellen
Afloop (of bleed), is het deel van een ontwerp dat buiten de snijranden ligt. Het is belangrijk bij drukwerk omdat printers vaak kleine verschuivingen hebben tijdens het snijden.
Door afloop toe te voegen, zorg je ervoor dat er geen witte randen ontstaan als het papier niet exact wordt gesneden. Meestal wordt er 3-5 mm extra ruimte rondom het ontwerp aanbevolen.
Op het internet las ik vaak dat dit niet mogelijk was met Canva, maar dit klopte niet.
Je kunt in Canva naar Bestand > instellingen > afloop afdrukken tonen gaan om de afloop te tonen en vervolgens het design aan te passen aan de afloop.
Een mogelijk probleem is wel dat je niet kunt instellen hoeveel afloop je wilt. Bij professionele software kun je zelf kiezen hoeveel mm je wilt, maar bij Canva staat dit vast. Zij zeggen zelf dat ze gebruik maken van de printproductienormen, maar mogelijk is dit niet ideaal voor jou.

Het linker voorbeeld heeft geen afloop ingesteld. Door de afloop te tonen, ontstaat er een witte rand rondom het design. Je kunt vervolgens de achtergrond uitrekken om dit te bedekken. In het rechter voorbeeld heb ik dat gedaan met de blauwe achtergrond.
Kortom, afloop is wel mogelijk in Canva maar je kunt (op dit moment) de hoeveelheid niet aanpassen.
Een scherp resultaat
Voor drukwerk is de resolutie van je ontwerp belangrijk om een scherp resultaat te krijgen. DPI (dots per inch) bepaalt hoeveel inktpunten er per inch op het papier worden gedrukt. Een hogere DPI betekent meer detail en scherpte.
Voor professioneel drukwerk wordt 300 DPI als standaard gezien. Dit zorgt ervoor dat je afdruk geen wazige beelden heeft. Een lagere DPI kan daarentegen resulteren in onscherpe afbeeldingen en teksten. Dit wil je natuurlijk voorkomen, omdat dit niet mooi is.
In professionele design software kun je direct controleren of de DPI hoog genoeg is. In onderstaand voorbeeld zie ik bijvoorbeeld in de toolbar direct dat de afbeelding van te lage kwaliteit is.

In Canva kun je dit niet direct controleren, omdat Canva standaard werkt met pixels in plaats van DPI. Toch is het wel mogelijk om een ontwerp met voldoende resolutie te exporteren.
- Zorg ervoor dat je ontwerp groot genoeg is in pixels.
Op internet las ik dat je voor een ontwerp op 300 DPI de afmetingen in inches met 300 kunt vermenigvuldigen om het aantal benodigde pixels te berekenen.
Of dit daadwerkelijk klopt durf ik niet te zeggen, daar heb ik nog te weinig kennis voor.
- Wanneer je klaar bent met het ontwerp, exporteer je het als een PDF Print bestand.
Canva zorgt er dan voor dat het bestand met een resolutie van 300 DPI wordt opgeslagen.
Kleuren: RGB vs CMYK
Canva werkt met RGB-kleuren, dit staat voor Rood, Groen en Blauw. Dit is vooral geschikt voor content die je op een (beeld)scherm bekijkt.
Elk pixel op je beeldscherm bestaat uit 3 kleine lichtbronnen. Eén voor elke kleur (rood, groen en blauw). Door de intensiteit van deze lichtbronnen te variëren worden verschillende kleuren gecreëerd.
Printers werken echter met een ander kleursysteem, namelijk CMYK. Dit staat voor Cyaan, Magenta, Geel en Zwart (Key).
De kleuren worden bij printers in inktlagen op papier aan gebracht. Dit zorgt voor een andere kleurweergave dan RGB, omdat printers fysiek inkt mengen in plaats van kleuren via licht op een scherm weer te geven.
Hoewel het in Canva mogelijk is om achteraf RGB-kleuren naar CMYK te converteren, kan dit leiden tot kleurverschillen. Dit komt doordat sommige kleuren in RGB niet exact kunnen worden nagemaakt in CMYK.
De levendige kleuren die je op je scherm ziet, kunnen dus mat worden wanneer ze worden afgedrukt.
Om je bestand in CMYK te exporteren heb je overigens wel Canva Pro voor nodig, dit kost €12 per maand. Met de gratis versie van Canva kun je alleen in RGB exporteren. Eventueel kun je wel gebruik maken van een gratis proefperiode.
Uit veel reacties die ik las werd mij duidelijk dat het beter is om direct in CMYK te ontwerpen als je van plan bent om je ontwerp te laten drukken. Je kunt dan namelijk onverwachte kleurverschillen beter voorkomen en een consistenter resultaat krijgen.
Canva biedt deze mogelijkheid dus niet, waardoor het minder geschikt is voor professioneel drukwerk. Dit kan bijvoorbeeld wel met professionele software zoals Adobe of Affinity.
Conclusie
Naar mijn mening verdient Canva meer waardering dan het vaak krijgt van professionele designers. Je kunt er namelijk veel meer mee dan ik in eerste instantie had verwacht. Het biedt een grote doelgroep de mogelijkheid om op een gebruiksvriendelijke manier dingen te ontwerpen.
Toch heb ik zelf besloten om geen gebruik van Canva te maken, voornamelijk vanwege de beperking dat je niet in CMYK kunt ontwerpen. Voor professioneel drukwerk vind ik dit een te belangrijk punt.
Adobe wordt door veel professionele designers gezien als de standaard, maar ik heb uiteindelijk gekozen voor de software van Affinity. Dit biedt vrijwel dezelfde functionaliteiten als Adobe, wellicht iets minder uitgebreid, maar het heeft alles wat ik nodig heb voor professioneel werk.
De belangrijkste reden waarom ik Affinity boven Adobe verkoos is de prijs. Waar je bij Adobe een abonnement nodig hebt, kun je Affinity eenmalig aanschaffen voor een relatief lage prijs. De leercurve van zowel Adobe als Affinity is wel aanzienlijk hoger dan die van Canva, waardoor ze beide minder geschikt zijn als je eenmalig iets wilt maken.
Betekent dit dat Canva helemaal niet geschikt is voor drukwerk? Ik vind van niet. Je kunt het prima gebruiken, mits je de juiste stappen volgt. Toch is het belangrijk om te beseffen dat het eindresultaat mogelijk (iets) minder wordt dan wanneer je gebruikt maak van meer geavanceerde software.
Enige tijd nadat ik had leren werken met Affinity kwam het nieuws naar buiten dat Canva Affinity had overgenomen, voor waarschijnlijk honderden miljoenen Britse pond. Dit wijst er in mijn ogen op dat Canva zelf ook van mening is dat hun software zich meer richt op een bredere doelgroep en dat ze waarschijnlijk Affinity hebben gekocht om de concurrentie aan te gaan met Adobe met als doelgroep meer professionele designers.
Of je er uiteindelijk voor kiest om zelf iets te ontwerpen in Canva of je drukwerk uitbesteed aan een professionele designer hangt af van verschillende factoren, zoals je behoeften en je budget. Er is nooit één methode die voor iedereen het beste is.
Zelf heb ik dus ervoor gekozen om geen gebruik te maken van Canva, maar als jij dat wel wilt doen dan raad ik je aan om de volgende stappen te volgen voor een zo’n goed mogelijk resultaat:
- Zorg dat je ontwerp gebruik maakt van een afloop.
- Kies bij het downloaden voor het bestandstype PDF – Afdrukken.
- Vink Bijsnijdmarkeringen en afloop aan.
- Kies voor het kleurprofiel CMYK. Mocht je alleen in RGB kunnen exporteren, dan bieden sommige drukkerijen ook de mogelijkheid om RGB te converteren naar CMYK. Houd er wel rekening mee dat er kleurverschillen kunnen ontstaan.