Voordat je besluit een website te maken is het handig om te weten hoeveel geld je hier ongeveer voor nodig hebt. Het is dan ook een veel gestelde vraag wat het kost om zelf een WordPress website te maken.
Het is alleen een lastige vraag om te beantwoorden met een simpel getal. Een grote webshop met 25.000 bezoekers per maand kost natuurlijk meer dan een persoonlijke blog.
Om toch een zo’n goed mogelijk antwoord te geven op deze vraag heb ik in dit artikel de meest voorkomende kosten in verschillende onderdelen opgedeeld en voor verschillende soorten websites realistische scenario’s uitgewerkt zodat je alsnog een goed beeld hebt hoeveel geld je nodig hebt.
Inhoudsopgave
Wat is het verschil tussen WordPress.org en WordPress.com?
Is WordPress gratis?
Voordat we kunnen beginnen met de kosten is het belangrijk om een misverstand uit de wereld te helpen.
WordPress is met afstand het meest gebruikte CMS ter wereld. Op dit moment zijn 43,1% van alle websites gemaakt met WordPress. De voornaamste reden van de populariteit van WordPress is de gebruiksvriendelijkheid en dat het gratis te gebruiken valt.
De software van WordPress is voor iedereen gratis te downloaden, echter geeft dit een vertekend beeld omdat er een aantal kosten bij komen kijken om je website daadwerkelijk online te krijgen.
Om ervoor te zorgen dat je website te bezoeken valt op het internet zal je in ieder geval een domeinnaam en webhosting nodig hebben.
Dus ja, de software is gratis te gebruiken maar in de praktijk ben je wel geld kwijt om een WordPress website te maken.
Althans, meestal…
Wat is het verschil tussen Wordress.org en WordPress.com?
Het is wellicht wat verwarrend maar er zijn 2 varianten van WordPress, namelijk WordPress.org en WordPress.com.
Wanneer er over WordPress wordt gesproken, dan wordt vrijwel altijd op WordPress.org gedoeld. Dit is de variant waarvoor je zelf een domeinnaam en webhosting moet regelen, waardoor het in de praktijk nooit geheel gratis is.
Er is dus ook WordPress.com waarbij je dit niet zelf hoeft te regelen.
Je kunt hierbij uit verschillende abonnementen kiezen, waaronder 1 die geheel gratis is. Je krijgt dan echter geen ‘unieke domeinnaam’ maar iets als ‘jouwnaam.wordpress.com’, waardoor het eigenlijk enkel geschikt is voor kleine/persoonlijke websites. Daarnaast kunnen er advertenties op je website getoond worden, waar je uiteraard zelf niets aan verdient.
Wil je wel een unieke domeinnaam en een website zonder advertenties? In dat geval zal je een betaald abonnement moeten nemen:
- Personal – €9 per maand of €48 per jaar
- Premium – €18 per maand of €96 per jaar
- Business – €40 per maand of €300 per jaar
- E-commerce – €70 per maand of €540 per jaar
Zoals je ziet nemen de kosten dan al gauw toe, terwijl je veel minder vrijheid en mogelijkheden hebt dan met WordPress.org. Dat neemt niet weg dat in sommige gevallen WordPress.com alsnog een goede keus kan zijn.
Voor de meeste mensen is de WordPress.org variant het meest interessant. Vanaf nu zal dit artikel dan ook alleen nog maar over de kosten van WordPress.org gaan.
Webhosting
Om een website toegankelijk te maken voor bezoekers heb je webhosting nodig. Dit zijn kosten waarmee iedereen te maken krijgt bij het maken van een website.
Het kiezen van webhosting voor je website is de eerste belangrijke keuze die je moet maken. Webhosting heeft namelijk onder andere invloed op de prestaties van je website, de beveiliging en het onderhoud.
Hoe hoog de kosten precies zijn is heel variërend omdat er veel aspecten een invloed hebben op de prijs, waaronder de hoeveelheid opslag en het aantal bezoekers dat je website heeft. Over het algemeen geldt dat je krijgt waarvoor je betaald.
Er zijn veel bedrijven die webhosting aanbieden en je kunt kiezen uit verschillende ‘soorten’ webhosting. Vaak gaat de keuze tussen shared hosting of managed hosting:
- Shared hosting – dit is de goedkoopste optie en vooral geschikt voor kleine websites. Met dit type hosting deel je de resources met andere websites op dezelfde server. Prijzen liggen vaak tussen de €5 en €15 per maand.
- Managed hosting – dit type hosting is duurder, maar resulteert vaak tot een snellere website en verbeterde beveiliging. Meestal kun je ook een betere klantenservice verwachten van je hostingprovider en wordt er onderhoud voor je uit handen genomen (bijvoorbeeld de mogelijkheid tot automatische back-ups en updates). Prijzen beginnen vanaf zo’n €15 – €20 per maand en kunnen behoorlijk oplopen naar mate je website groeit.
Er is niet per definitie een regel dat je perse een bepaald type webhosting nodig hebt. Veel hangt af van jouw wensen en natuurlijk je budget. Ik ben wel van mening dat shared hosting vooral geschikt is voor als je website niet al teveel bezoekers heeft (tot zo’n 20.000 per maand).
Als je website verder groeit wil je wellicht overstappen naar een Virtual Private Server (VPS). Dit is een fysieke server die wordt opgedeeld in meerdere virtuele servers, waardoor je geen last hebt van andere gebruikers op dezelfde server.
Je kunt kiezen voor Unmanaged VPS waarbij je zelf de server moet beheren. Om dit te doen heb wel technische kennis nodig. Indien je dat niet zelf kan kun je beter kiezen voor Managed VPS. Hierbij wordt het beheer van de server voor jou gedaan, maar betaal je wel meer.
Hieronder volgen een aantal aspecten waarmee je rekening kunt houden bij het kiezen van webhosting:
- Het eerste jaar is vaak goedkoper – het komt geregeld voor dat het eerste jaar of de eerste contractperiode (veel) goedkoper is dan de prijs die je daarna moet betalen. En aangezien je webhosting ieder jaar moet verlengen, heeft dit een behoorlijke invloed op de kosten.
- Budget hosting – je kunt al webhosting vinden voor bedragen als €2 per maand. Tenzij je echt niet anders kan raad ik het af om hier gebruik van te maken. Je kan natuurlijk geen geweldige prestaties verwachten voor dit soort prijzen. Ik heb ook in de loop der jaren meermaals gezien dat webhosting die heel goedkoop was te maken kreeg met hele hoge prijsstijgingen, waardoor je genoodzaakt bent om je website te verhuizen naar een andere webhost.
- Klantenservice – de hoeveelheid support die je ontvangt en deskundigheid van het personeel heeft invloed op de prijs. In het geval je webhosting hebt van een paar euro per maand kan je niet veel hulp bij vragen verwachten. Dat is prima als je weet wat je doet, maar als je meer hulp nodig hebt dan kan het verstandig zijn om hosting te kiezen waarbij je meer ondersteuning krijgt.
- Affiliate marketing – er wordt veel affiliate marketing toegepast door (grote) bloggers op webhosting.
Affiliate marketing houdt in dat er een commissie wordt ontvangen als iemand een product aanschaft via zijn/haar URL. In het geval van webhosting zijn deze commissies vaak relatief hoog. Hier is niets mis mee (ik maak er zelf ook wel eens gebruik van). Niet iedere website is echter transparant dat er sprake is van een affiliate link, hoewel dit wel wettelijk verplicht is.
Samenvatting: de kosten van Shared webhosting liggen vaak tussen de €5 en €15 per maand. Managed webhosting begint vaak vanaf zo’n €15 – €20 per maand.
De kosten nemen toe naar mate een website groter wordt en/of meer bezoekers krijgt.
Domeinnaam
Naast webhosting heb je ook een domeinnaam nodig. Dit is het adres (URL) die mensen in hun browser typen om je website te bezoeken.
Je kunt vaak een domeinnaam tegelijkertijd met je hosting bestellen (bij hetzelfde bedrijf) maar je kunt dit ook apart houden.
Een domeinnaam bevat een domein extensie. Je kunt hierbij uit veel opties kiezen, maar .nl of .com is het meest gebruikelijk.
De kosten die je kwijt bent voor een domeinnaam verschilt per extensie. Ook variëren de prijzen enigszins per domein register.
Op jaarbasis zal dit voor 1 domein weinig uitmaken, maar als je veel domeinen hebt is het wel verstandig om hierbij op de kosten te letten.
Hieronder volgen een aantal voorbeelden per extensie:
- .nl – tussen de €5 en € 12 per jaar
- .com – tussen de € 12 en €18 per jaar
- .be – tussen de €6 en €15 per jaar
- .nu – tussen de €18 en €30 per jaar
- .org – tussen de €13 en €20 per jaar
- .net – tussen de €13 en €19 per jaar
- .info – tussen de €9 en €21 per jaar
Dit zijn de meest gebruikelijke extensies. Je hebt echter ook speciale extensies zoals ‘.academy’ of ‘.amsterdam’. De kosten van dit soort extensies liggen vaak hoger en zijn niet overal te registeren.
Sommige bedrijven gebruiken ook actietarieven waarbij het domeinnaam het eerste jaar gratis is of slechts €0,99 kost. Dit lijkt goedkoop, maar bij het verlengen betaal je vaak een tarief dat hoger ligt dan bedrijven waarbij de prijs gelijk blijft.
Samenvatting: de kosten van een domeinnaam liggen vaak tussen de €5 en €20 per jaar en variëren vooral per extensie.
WordPress thema
Nu we de essentiële (en saaie) kosten van webhosting en een domeinnaam hebben besproken wordt het tijd om verder in te gaan op de optionele kosten, te beginnen met de kosten van een WordPress thema.
Een WordPress thema bestaat uit een verzameling bestanden bestaande uit HTML, CSS, Javascript en PHP.
Eenvoudig gezegd kun je met een thema het design van je website bepalen. Denk hierbij aan zaken zoals het lay-out, maar ook achtergronden en kleurgebruik.
Nadat WordPress is geïnstalleerd begin je altijd met een standaard thema. Hoewel hier niets mis mee is, kiezen veel mensen ervoor om gebruik te maken van een ander thema zodat je een unieker design krijgt en/of meer mogelijkheden hebt.
Er zijn duizenden thema’s waar je uit kunt kiezen. Wat betreft de kosten gaat het hierbij tussen:
- Gratis thema’s
- Premium thema’s – vaak zo’n $50 – $60 per jaar of eenmalig rond de $250
Met premium thema’s komen vaak meer eigenschappen, waardoor je bijvoorbeeld meer controle hebt over hoe je website eruit komt te zien.
Verder heb je bij premium thema’s vaak de mogelijkheid om ‘starter sites’ te downloaden. Dit zijn designs die door een professionele designer zijn gemaakt. Je kunt hierdoor tijd besparen omdat je niet alles zelf hoeft in te stellen. Dit kan ook handig zijn als je zelf over weinig design skills beschikt.
Een bijkomend voordeel van premium thema’s is dat je vaak betere support kunt verwachten mocht je ergens niet uitkomen.
Naar mijn mening is de noodzaak om een premium thema aan te schaffen wel minder groot dan vroeger. Je hebt tegenwoordig genoeg gratis thema’s waarbij je veel controle hebt over hoe je website eruit komt te zien en die kwalitatief echt goed in elkaar zitten. Zeker met het groeiend aantal gratis blok thema’s die je kunt downloaden.
Mocht je budget het toelaten, dan is investeren in een premium thema het wel waard naar mijn mening.
Veel premium thema’s hebben een gratis thema, met als doel dat mensen later alsnog upgraden. Dit kan handig zijn als je de kosten in eerste instantie laag wilt houden of eerst wil kijken of een thema bevalt.
Samenvatting: je kunt kiezen uit een groot aanbod van gratis- en premium thema’s. De kosten van een premium thema liggen rond zo’n $60 per jaar of eenmalig $250.
WordPress plugins
Om meer functionaliteiten aan je WordPress website toe te voegen kun je plugins installeren.
Het aanbod aan plugins is enorm. Je kunt alleen al uit meer dan 60.000 gratis plugins kiezen. En net zoals met thema’s zijn er ook premium plugins waar je voor moet betalen.
De prijzen van premium plugins kunnen variëren van zo’n $10 tot wel $1000. Vaak ligt de prijs echter zo tussen de $25 en $50.
Het gebruik van premium plugins heeft een grote impact op de kosten van je WordPress website. Je website heeft namelijk maar 1 thema nodig, maar je kunt wel meerdere plugins installeren.
Het is dan ook lastig te zeggen hoeveel geld je aan plugins kwijt bent.
Een eenvoudige website heeft genoeg aan alleen maar gratis plugins.
Veel websites hebben bijvoorbeeld een contactformulier. Er zijn een stuk of 10 populaire plugins waar je uit kan kiezen om dit te maken. Voor een eenvoudig formulier heb je genoeg aan een gratis plugin.
Het contactformulier op mijn website is bijvoorbeeld ook gemaakt met een gratis plugin, genaamd Happy Forms.
Maar wil je bijvoorbeeld dat mensen een afbeelding kunnen uploaden in je formulier? Dan zal je al gauw je plugin moeten upgraden naar een premium variant. De kosten hiervan liggen zo tussen de $50 en $100 per jaar.
Hoeveel premium plugins je nodig hebt hangt dus echt volledig af van het type website en de wensen die je hebt.
Een gemiddelde website die ik voor mijzelf maak heeft zo’n 3 premium plugins, waarbij de kosten zo rond de $100 – $150 per jaar liggen.
Dit bedrag lijkt mij daarom een goed startpunt. Ik denk namelijk dat veel mensen die al langer een WordPress website hebben op een gegeven moment een aantal premium plugins aanschaffen.
Als ik echter met een strikt budget zou moeten werken, zou ik deze kosten kunnen verlagen tot zo’n $50 of zelfs $0.
E-commerce plugins
Als je van je WordPress website een webwinkel wilt maken kun je de plugin WooCommerce installeren. Deze plugin is volledig gratis.
Er zijn vervolgens genoeg gratis plugins om meer functionaliteiten toe te voegen aan je webwinkel. Hierbij geldt wederom dat je voor een eenvoudige webwinkel genoeg hebt aan enkel gratis plugins.
Het kan wel voorkomen dat je specifieke functionaliteiten nodig hebt waarbij je gebruik moeten maken van premium plugins. En in het geval van WooCommerce liggen deze prijzen vaak wat hoger dan het gemiddelde van $25 – $50 dat ik eerder aangaf.
Hieronder volgen een aantal voorbeelden:
- PDF invoices – $79 per jaar
- Returns and Warranty Requests – $79 per jaar
- WooCommerce Points and Rewards – $129 per jaar
- Table Rate Shipping – $99 per jaar
De prijzen van dit type plugins ligt dus vaak hoger. Het idee is dat door meer functionaliteit aan je webwinkel toe te voegen de kans dat je omzet stijgt groter is . Of dat je tijd bespaard doordat je handelingen kunt automatiseren die je anders handmatig moest doen.
Samenvatting: je kunt kiezen uit een groot aanbod van gratis- en premium plugins. De kosten van een premium plugin liggen vaak rond zo’n $25 – $50 per jaar.
Het is een goed beginpunt op uit te gaan van zo’n 3-4 premium plugins voor een gemiddelde WordPress website. Kleine en/of startende websites kunnen prima met alleen gratis plugins.
Onderhoud
Als je website eenmaal af is stoppen de kosten helaas nog niet. Je zult immers je website ook moeten onderhouden.
Allereerst is het belangrijk dat je updates uitvoert voor WordPress zelf, het thema en de plugins. Dit kost geen geld, maar wel wat van je tijd. Het liefst loop je na een update namelijk je website nog even na of alles nog goed werkt.
Verder is het verstandig om geregeld te controleren of er spam op je website staat en dit vervolgens te verwijderen. Ook dit kost wederom enkel wat tijd.
Een belangrijk onderdeel van het onderhoud van je website is het maken van back-ups. Tegenwoordig maken de meeste webhosts al back-ups van je website, maar het is aan te raden om dit zelf ook te doen. Je kunt dit handmatig doen of ervoor kiezen om een gratis of premium plugin te gebruiken.
De kosten van een premium back-up plugin zijn vaak zo’n $50 – $70 per jaar.
Dit bedrag heb ik meegenomen in gemiddelde kosten die je kwijt bent aan premium plugins eerder in dit artikel. Ik ben namelijk van mening dat wanneer je investeert in premium plugins voor je website, een goede back-up plugin een verstandige keuze is.
In het geval van bijvoorbeeld een webshop zullen deze kosten hoger liggen, omdat real-time back-ups dan vaak gewenst zijn. De kosten van real-time-back-ups zijn zo’n $250 per jaar.
Als je zelf back-ups maakt zal je deze ook ergens moeten opslaan. Vaak gaat hierbij de voorkeur uit naar cloud-opslag. Met een beetje geluk gebruik je al cloud-opslag, zodat je hier geen extra geld aan kwijt bent. Mocht je een goedkope optie zoeken dan raad ik aan om Amazon S3 te overwegen.
Tenslotte is het aan te raden om zo nu en dan je database te optimaliseren. Zo kan bijvoorbeeld het aantal concepten van berichten en pagina’s na verloop van tijd steeds groter worden en is het verstandig om deze te verwijderen. Vroeger gebruikte ik daarvoor de plugin WP-Optimize , maar tegenwoordig gaat mijn voorkeur uit naar Advanced Database Cleaner.
Beide hebben een gratis variant die op het begin meer dan voldoet en daarnaast een premium variant met meer mogelijkheden. Een licentie voor Advanced Database Cleaner Pro kost eenmalig $39 voor 2 websites en WP-Optimize Premium kost $49 per jaar voor 2 websites.
Als je al een langere tijd je WordPress website hebt dan zal je merken dat je af en toe plugins of thema’s uitprobeert en deze na een tijdje weer verwijdert. Het kan dan voorkomen dat nadat je een plugin/thema hebt verwijdert er nog dingen achterblijven in je database. Om deze achtergebleven restjes te verwijderen kun je bijvoorbeeld de Pro versie van Advanced Database Cleaner gebruiken.
Dit zijn geen kosten waarmee je aan het begin rekening hoeft te houden en zelfs later zijn ze volledig optioneel. De reden dat ik het in dit artikel aanhaal is zodat je een beeld krijgt dat naar mate je website groeit je (indien je dat wilt) verder kunt investeren in het optimaliseren van je website.
Bij het onderhoud van je website kan er altijd wat mis gaan. Daarom is het maken van back-ups ook zo belangrijk. Als je je hier niet comfortabel bij voelt of er simpelweg onvoldoende tijd voor hebt, dan kun je er natuurlijk altijd voor kiezen om dit hele proces uit te besteden.
Hoeveel geld je kwijt bent om het onderhoud uit te besteden is nogal wisselend. Enerzijds hangt dit af van hoe ervaren iemand is en welke taken hij precies uitvoert. Daarnaast verschilt de frequentie van onderhoud per website. Een webshop met veel klanten vergt meer aandacht dan een statische bedrijfswebsite van een ZZP’er.
Dat gezegd hebbende zal het uitbesteden van onderhoud vaak tussen de €25 en €100 per maand kosten.
Voor de duidelijkheid: als je het onderhoud uitbesteed, dan is het aannemelijk dat je niet zelf nog voor een premium back-up plugin en cloud-opslag hoeft te betalen.
Samenvatting: het onderhouden van een WordPress website kost vooral tijd. Optioneel kun je kiezen voor een plugin om back-ups mee te maken. Dit kan met een gratis plugin of een premium plugin (vaak zo’n $50 – $70 per jaar).
Beveiliging
De beveiliging van je website begint met de basis zoals het gebruik van unieke, sterke wachtwoorden. Kwetsbaarheden ontstaan vaak door het niet updaten van de WordPress core, thema en plugins. Het up to date houden hiervan (zie stukje over onderhoud) kost in principe geen geld.
Webhosting
Je webhosting speelt ook een belangrijke rol in de beveiliging, aangezien zij zorgen voor de beveiliging op server level. Als je ervoor kiest om je website te hosten op een eigen VPS, dan ben je zelf verantwoordelijk om dit goed te onderhouden.
Security plugins
Om je website verder te beveiligen kun je (optioneel) gebruik maken van ‘security plugins’. Je kunt hierbij kiezen uit plugins die 1 specifieke taak hebben, bijvoorbeeld het beperken van het aantal inlog pogingen, of meer ”all-in-one security” plugins.
Belangrijk om te onthouden is dat goed website management het belangrijkste blijft. Een security plugin kan namelijk niet voorkomen dat je nooit gehackt wordt of iets dergelijks.
Je hebt meerdere gratis plugins die veel functionaliteiten bieden en je kunt kiezen voor premium plugins die oplopen tot €1000 per jaar.
Realistisch gezien liggen de kosten van een premium ”’all-in-one security” plugin rond de $100 – $150 per jaar.
Ik heb deze kosten niet meegenomen eerder in het artikel in het stukje over plugins. Ik heb hiervoor gekozen omdat de kosten van dit type plugin relatief hoog zijn en het gebruik ervan optioneel is. Zelf maak ik er bijvoorbeeld geen gebruik van.
SSL certificaat
Een SSL certificaat is een essentieel onderdeel van de beveiliging van je website. Je kunt een website die een SSL certificaat heeft geïnstalleerd herkennen aan de HTTPS in de URL (i.p.v. HTTP) en het slotje in de adresbalk van je browser.
Er zijn allerlei redenen waarom je een SSL certificaat wilt gebruiken: om te voldoen aan de AVG, SEO en het vertrouwen van je bezoekers, etc.
Je kunt gebruik maken van een gratis Let’s Encrypt certicitaat. Daar heb ik bij deze blog bijvoorbeeld ook voor gekozen. Bij de meeste hosting providers is dit eenvoudig in te stellen.
Verder zijn er ook SSL certificaten waar je voor moet betalen, waarbij je kunt kiezen uit:
- Domein SSL
- Organisatie SSL
- Uitgebreide SSL
De kosten variëren hierbij vaak zo tussen de €15 en €200 per jaar.
Het verschil zit hierbij vooral in hoe streng de validatie bij uitgifte is. Wordt bijvoorbeeld alleen de domeinnaamhouder gecontroleerd of worden alle bedrijfsgegevens gecontroleerd aan de hand van een KVK uittreksel?
Voor de meeste websites zal een gratis SSL certificaat voldoen, maar grote websites/webwinkels zullen vaak de voorkeur hebben voor een uitgebreide SSL.
Samenvatting: het beveiligen van je website kost vooral tijd en goed website management. De kosten om je website verder te beveiligen liggen vaak tussen de €0 en €150 per jaar.
Je kunt gebruik maken van een gratis SSL certificaat of ervoor kiezen om te betalen voor een meer uitgebreider SSL certificaat variërend tussen de €15 en €200 per jaar.
Overige kosten
Je weet nu dat de kosten van webhosting en een domeinnaam essentieel zijn. En dat er een aantal optionele kosten zijn zoals een thema, plugins, onderhoud en beveiliging.
Tenslotte zijn er nog een aantal kosten die nog wat minder voor de hand liggen.
Jouw tijd
Het is een beetje cliché, maar het zelf maken van een WordPress website kost je natuurlijk naast geld ook veel tijd. Zeker als je een beginner bent.
Hoeveel jouw tijd waard is kan ik niet beoordelen. Maar vooral in het geval je een website wilt maken voor je eigen bedrijf is tijd een belangrijke factor omdat tijd die je aan het maken van je website kwijt bent ook kunt steken in je business zelf.
Marketing
Als je website eenmaal af is, wil je ook graag dat je bezoekers krijgt. Zaken als promotie en SEO kun je zelf doen, waardoor de kosten laag blijven. Het uitbesteden kan behoorlijk prijzig zijn.
Hetzelfde geldt voor de teksten op je website. Als je deze zelf schrijft, kost het je alleen tijd. Het uitbesteden aan een goede tekstschrijver is vaak niet goedkoop. Dit is een afweging die je zelf moet maken afhankelijk van je eigen vaardigheden en het type website dat je hebt.
Afbeeldingen en foto’s
De kans is groot dat je afbeeldingen en foto’s wilt gebruiken op je website. Vaak zijn eigen foto’s ideaal, helemaal op een over ons pagina.
Een andere optie is om gebruik te maken van stockfoto’s. Websites zoals Pexels en Unsplash hebben een groot aanbod aan gratis foto’s.
Daarnaast zijn er ook genoeg websites waar je tegen een betaling een stockfoto kan downloaden, bijvoorbeeld Shutterstock.
Juridische documenten
Voor je website heb je waarschijnlijk ook juridische documenten nodig. De kans dat je persoonsgegevens verzamelt is namelijk vrij groot, waardoor je al een privacyverklaring moet hebben.
Als ondernemer heb je mogelijk ook juridische documenten zoals een algemene voorwaarden, disclaimer, verwerkersovereenkomsten, etc. nodig.
Zonder juridische kennis is het niet verstandig om zelf zulke documenten te schrijven. Er zijn op het internet wel ’templates’ te vinden, waarbij je zelf de lege velden moet invullen. Vaak tegen een kleine vergoeding.
Het volledig uitbesteden aan een jurist kost vanzelfsprekend meer. Afhankelijk van het type bedrijf dat je hebt en je budget kan het wel verstandig zijn om hier in te investeren.
Lettertypes
Je website bestaat vaak voor een groot deel uit tekst. Je kunt ervoor kiezen om gebruik te maken van gratis lettertypes. Google Fonts heeft bijvoorbeeld een groot aanbod om uit te kiezen.
Een andere optie is om een lettertype te kopen. Prijzen rond de €30 per stijl zijn hierbij niet ongebruikelijk.
E-mail hosting
Bij de meeste webhosting kun je gratis een e-mailadres aanmaken zoals
Dat is prima als je niet zo vaak hoeft te mailen.
Voor meer professioneler gebruik is het aan te raden om gebruik te maken van aparte e-mail hosting. Je kunt hierbij nog steeds gebruik maken van je domeinnaam.
De belangrijkste reden om gebruik te maken van aparte e-mail hosting is omdat je e-mails dan minder snel in de spam van de ontvanger belanden.
De meest populaire opties zijn Microsoft Office 365 en Google Workspace. De prijzen hiervan liggen, afhankelijk van het type abonnement dat je kiest, rond de €5 – €10 per maand.
Je zult zelf waarschijnlijk ook minder last hebben van spam, omdat diensten als Gmail en Outlook beter zijn in het herkennen van spam.
Realistische scenario’s
Om een wat beter beeld te krijgen hoeveel je WordPress website kost heb ik verschillende scenario’s uitgewerkt. Let er wel op dat dit schattingen zijn. Als je bijvoorbeeld specifieke wensen hebt, dan kunnen je kosten hoger uitvallen. Net zoals je waarschijnlijk ook op zaken kan besparen indien je met een beperkt budget werkt.
Kleine website / blog met een beperkt budget:
Een eenvoudige website of blog kan genoeg hebben aan webhosting van zo’n €4 per maand en alleen gebruik maken van een gratis thema en plugins.
- Domeinnaam – €5 per jaar
- Shared webhosting – €50 per jaar
Met een beperkt budget kun je dus al voor zo’n €55 per jaar je eigen WordPress website maken.
Professioneel blog (20.000 bezoekers per maand)
Een blog met meer bezoekers heeft een groter hosting pakket nodig, waardoor de kosten stijgen. Daarnaast wordt er vaak gebruik gemaakt van een premium thema en een aantal premium plugins (bijvoorbeeld om een e-maillijst op te bouwen).
- Domeinnaam – €5 per jaar
- Shared webhosting – €150 per jaar
- Premium thema – $60 per jaar
- Premium back-up plugin – $49 per jaar
- Premium Gutenberg / pagebuilder plugin – $50 per jaar
- Plugin om e-mail lijst op te bouwen – $100 per jaar
De kosten komen daarmee op zo’n €400+ per jaar.
Professionele bedrijfswebsite ZZP’er / MKB
Voor een bedrijf is de uitstraling en performance van je website erg belangrijk. Managed WordPress hosting is dan ook aan te raden, net zoals een aparte hosting voor e-mail.
- Domeinnaam – €5 per jaar
- Managed hosting (max 5.000 bezoekers per maand) – €200 per jaar
- Premium thema – $60 per jaar
- Premium back-up plugin – $49 per jaar
- Premium Gutenberg / pagebuilder plugin – $50 per jaar
- Premium contact formulier – $60 per jaar
- Google Workspace – €62,40 per jaar
De kosten komen daarmee op zo’n €500 per jaar.
Indien je website meer bezoekers heeft, zal je een groter hostingpakket nodig hebben. Bij bijvoorbeeld 20.000 bezoekers per maand kun je uitgaan van zo’n €350 per jaar.
Mogelijk wil je als je website veel persoonsgegevens verwerkt gebruik maken van een premium security plugin, waardoor de kosten met $120 per jaar toenemen.
Webshop
Ik heb weinig ervaren met het maken van WooCommerce webwinkels, dus ik vind het wat lastig een schatting te maken welke premium plugins je mogelijk nodig hebt.
Wat betreft de webhosting hanteer ik dezelfde schatting als met een professionele website voor een ZZP’er / MKB. Een beginnende webshop kan genoeg hebben aan webhosting van zo’n €200 per jaar, maar bij een grotere/zwaardere webshop kan dit toenemen tot zo’n €350 per jaar.
De hogere prijs van de back-up plugin komt vooral omdat je in het geval van een webshop een hogere frequentie van back-ups wilt, zodat je geen bestellingen kwijt raakt. Bij voorkeur real-time back-ups.
- Domeinnaam – €5 per jaar
- Managed hosting (max 5.000 bezoekers per maand) – €200 per jaar
- Premium thema – $60 per jaar
- Premium back-up / security plugin – $250 per jaar
- Uitgebreide SSL – €150 per jaar
- Google Workspace – €62,40 per jaar
De kosten komen daarmee op zo’n €725 per jaar.
Het is ook mogelijk om online cursussen te verkopen met je WordPress website. Daar heb je een plugin voor nodig, bijvoorbeeld LearnDash, waardoor de kosten met $200 per jaar toenemen.
Tips om geld te besparen
Hieronder volgen een aantal tips om de kosten die je kwijt bent bij het maken van een WordPress website te verlagen:
1: Black Friday
In veel branches kom je rondom Black Friday aanbiedingen tegen, die achteraf geen goede deal blijken te zijn.
In de niche rondom het maken van websites zijn echter vaak wel veel goede deals te vinden. Zo kom ik elk jaar rondom Black Friday weer goede aanbiedingen tegen voor bijvoorbeeld webhosting, thema’s en plugins.
Indien je dus geen haast hebt kan het absoluut lonen om te wachten tot eind november om bepaalde zaken voor je website aan te schaffen.
2: opschalen
Je kunt je WordPress website eenvoudig opschalen. Je hoeft dus niet meteen de duurste webhosting te nemen als je net met een website begint. Begin met een klein pakket waardoor je kosten laag blijven en naar mate je website groeit kun je indien nodig altijd upgraden.
Hetzelfde geldt voor het aanschaffen van thema’s en plugins. Er zijn veel ‘freemium’ opties. Dit houdt in dat er van een gratis variant is en een betaalde variant met meer functionaliteiten.
Je hoeft niet meteen een betaald thema/plugin te gebruiken. Als je op het begin de kosten laag wilt houden kun je prima beginnen met enkel gratis opties.
Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld een logo. Als je een bedrijf bent, dan wil je vanaf het begin een professioneel logo. Begin je echter een blog, dan is dit echt niet gelijk noodzakelijk.
3: beperk het aantal plugins
Ik ben een voorstander van het aantal plugins op je website zo klein mogelijk te houden. Als je veel plugins gebruikt kan dit namelijk een negatieve impact hebben op de performance van je website.
Enerzijds kun je geld besparen door enkel geld uit te geven aan plugins als je ze echt nodig hebt. En anderzijds kun je als je website efficiënt is wellicht uit de voeten met een kleiner webhosting pakket.
Nawoord
Ik hoop dat na het lezen van dit artikel je een beter beeld hebt gekregen met welke kosten je te maken hebt bij het maken van een WordPress website.
Het was best lastig om het simpel te houden, omdat je zoveel kanten op kunt met WordPress.
Er zijn zoveel factoren die invloed hebben op de kosten. Ik heb in ieder geval mijn best gedaan om alle kosten waar ik zelf tegen aanloop erin te verwerken.
Mocht ik iets vergeten zijn of onjuist hebben, dan kun je altijd contact met mij opnemen.
Als je naar aanleiding van dit artikel ergens vragen over hebt, dan help ik je graag verder.