Wil je een bedrijf beginnen en twijfel je of het ook echt nodig is om een website te (laten) maken? Of heb je al een bedrijf maar nog geen eigen website?
Het spreekt voor zich dat we in een een digitaal tijdperk leven. In 2020 waren 87% van de Nederlanders van 12 jaar of ouder dagelijks of vrijwel dagelijks online (bron). Maar dit hoeft niet automatisch te betekenen dat een website noodzakelijk is.
Misschien vraag je je af wat een website voor jouw bedrijf kan betekenen. Om die vraag te beantwoorden volgen hieronder 5 belangrijke voordelen van het hebben van een website:
1. Je kunt meer klanten aantrekken
Consumenten maken veel gebruik van het internet voor het zoeken naar bedrijven en om te winkelen.
Volgens het CBS werd in 2020 door 89% van de Nederlanders van 16 tot 75 jaar op het internet gezocht naar informatie over goederen en diensten (bron). Volgens een ander onderzoek van het CBS hebben in 2022 74% van de Nederlanders van 12 jaar of ouder aangegeven iets online te hebben gekocht (bron).
Doordat veel mensen online geld uitgeven en zoeken naar producten en/of diensten ontstaat de kans om met een website potentiële klanten te bereiken die anders nooit van je hadden gehoord.
Een veel gebruikte manier om online naar informatie te zoeken is door gebruik te maken van een zoekmachine. In Nederland was in 2022 het marktaandeel van Google 92,6% (bron). Wanneer je jouw website optimaliseert voor zoekmachines (ook wel SEO genoemd), dan ontstaat de kans dat jouw website wordt getoond bij relevante zoekopdrachten. Hierdoor kun je bezoekers naar jouw website krijgen, zonder dat dit geld kost.
Als je daarentegen geen website hebt, dan kunnen potentiële klanten je niet vinden in de zoekresultaten en loop je dus online bezoekers mis.
Goed vindbaar zijn is echter nog maar het begin. Je wilt natuurlijk ook zoveel mogelijk bezoekers omzetten in daadwerkelijke klanten. Dit kan inhouden dat bezoekers direct een product kopen, maar ook bijvoorbeeld een offerte aanvragen, contact met je opnemen, inschrijven op je e-maillijst, etc.
Hoe je dit proces eruit ziet en hoe je dit bereikt verschilt per website. Ieder bedrijf heeft namelijk zijn eigen klantreis. In het algemeen is van belang dat jouw website de informatie bevat waar jouw doelgroep naar op zoek is, dat de website gebruiksvriendelijk is en duidelijke call-to-actions heeft.
2. Het oogt professioneler en betrouwbaarder
Wanneer mensen nog nooit van jouw bedrijf hebben gehoord is het lastig voor ze in te schatten of je betrouwbaar bent of niet. De eerste stap is dan ook vaak om op Google te zoeken naar een bedrijfsnaam, om bijvoorbeeld ervaringen te vinden en te zien wat je expertise is.
Potentiële klanten verwachten dat je een website hebt wanneer ze je online opzoeken om meer informatie over jouw bedrijf te vinden.
Het wel of niet hebben van een website is natuurlijk geen garantie of een bedrijf betrouwbaar is, maar het speelt wel een rol in de afweging.
Een website met een modern design waarvan je kunt zien dat het regelmatig wordt bijgehouden kan absoluut helpen met de betrouwbaarheid te vergroten. Met een professioneel ogende website toon je ook aan je serieus bent met je bedrijf en bereid bent geweest om te investeren in je bedrijf.
Zonder een website zullen mensen daarentegen wellicht twijfelen aan de betrouwbaarheid en of je wel een serieus bedrijf bent.
Bij een eigen website hoort ook een eigen domeinnaam. Dit biedt de mogelijkheid om je eigen e-mailadres te gebruiken (zoals ). Dit oogt meteen veel professioneler dan wanneer je mensen mailt met een gratis Gmail of Outlook account.
3. Je kunt mensen beter informeren over jouw bedrijf
Op een website kun je bezoekers meer te vertellen over jouw bedrijf. Je kunt dus potentiële klanten vertellen waarom ze jouw producten/diensten moeten afnemen.
Het is vaak verstandig om in ieder geval de volgende informatie op je website te hebben:
- Homepage – op deze pagina maak je vaak de eerste indruk en is het dus belangrijk om duidelijk te maken wie je bent en wat je doet.
- Over ons – verder uitleggen wie het bedrijf is en hoe je mensen kunt helpen.
- Diensten – een overzicht met welke diensten en/of producten je aanbiedt.
- Contact – duidelijk maken hoe potentiele klanten in contact met je kunnen komen.
- Juridische documenten – privacy, voorwaarden, etc.
Op je eigen website heb je zelf invloed op hoe je jezelf en je diensten/producten presenteert. Je hebt dus zelf in de hand hoe je jouw bedrijf positioneert. Dit kan je daarnaast helpen met het aantrekken van de juiste klanten. Het is namelijk voor beide partijen belangrijk dat het een juiste match is.
Om potentiële klanten verder te overtuigen dat jij de juiste persoon bent kun je ook (indien je die hebt) testimonials op de belangrijkste pagina’s van je website tonen.
Een website kan je tenslotte helpen met het beantwoorden van simpele vragen, zodat je minder tijd kwijt bent aan de klantenservice. Denk hierbij een informatie over contactgegevens en openingstijden, maar je kunt ook een FAQ maken met veel gestelde vragen. Je bent dus minder tijd kwijt bent aan het beantwoorden van vragen die mensen zelf snel op je website kunnen vinden. En het mooie hiervan is natuurlijk dat je website 24/7 te bereiken is. Dus ook als jij niet aan het werk bent, kun mensen antwoord vinden op hun vragen
Zonder een website is het veel lastiger voor potentiële klanten om meer over jouw bedrijf te leren en wat je te bieden hebt.
4. Mensen leren je beter kennen
In het verleden werd een website vaak omschreven als een ‘online visitekaartje’. En in zekere zin kan het daar voor dienen, maar het is nog veel meer dan dat.
Voordat mensen overgaan tot een aankoop willen ze vaak eerst weten wie je bent en of je te vertrouwen bent. Je website is de perfecte tool om je hiermee te helpen.
Je kunt bijvoorbeeld regelmatig nieuwe blog artikelen op je website plaatsen. Hiermee kun je mensen op de hoogte houden van wat er zich afspeelt binnen jouw bedrijf en kun je duidelijk maken waar jouw bedrijf voor staat.
Het belangrijkste is dat je met (informatieve) blog artikelen mensen kunt helpen. Als je structureel nuttige informatie deelt is de kans aanwezig dat ze terugkomen op je website. Op deze manier kun je een relatie opbouwen en toon je aan dat je kennis van zaken hebt. Zodra mensen meerdere keren naar jouw website gaan om antwoord te vinden op vragen waarmee ze zitten, zullen ze steeds meer het idee krijgen dat ze je kennen. En je zult merken dat het dan gemakkelijker wordt om iets aan ze te verkopen.
Eventueel kun je nog een stapje verder gaan en e-mailmarketing toe gaan passen. Je vraagt aan bezoekers van je website om hun e-mailadres en kunt vervolgens op een directere/persoonlijkere manier met ze communiceren.
5. Het maakt je onafhankelijker
Een eigen website maken kan intimiderend overkomen als je niet technisch bent of misschien ben je bang dat het uitbesteden veel geld gaat kosten. Een eigen social media account voor je bedrijf, bijvoorbeeld een Facebook pagina, is dan ook een stuk laagdrempeliger.
Een social media account kan een uitstekende aanvulling zijn, maar in de meeste gevallen is het geen goede vervanger van een eigen website. Een website is namelijk jouw eigendom en dat maakt je veel minder afhankelijk.
Wanneer iets niet van jou is, ben je altijd afhankelijk van een ander. Heeft het platform een storing? Dan ben jij automatisch ook niet bereikbaar. Het kan ook voorkomen dat een bepaald platform op een dag besluit het algoritme aan te passen, waardoor jouw berichten veel minder goed zichtbaar zijn op de tijdlijn van jouw volgers. Je hebt hier zelf geen enkele invloed op, maar het kan wel een enorme impact hebben.
Hoewel het nu niet waarschijnlijk lijkt zijn niet alle social media platforms eeuwig. Het is in het verleden al vaker gebeurt dat platforms komen en gaan. En als ze besluiten ermee te stoppen, dan is jouw pagina en de daar bijhorende volgers die je hebt opgebouwd ook weg. Hoelang je eigen website online staat bepaal je echter zelf.
Bovendien kun je doen met jouw website wat je wilt, zonder dat je rekening hoeft te houden met een gebruikersovereenkomst. Je hebt de volledige controle over hoe je eigen website eruit komt te zien. Je kunt dus het design zo aanpassen zodat het past bij de branding van jouw bedrijf.
Wat betreft de teksten (en afbeeldingen) kun je zelf bepalen welke pagina’s je wilt maken en hoe dit vorm gegeven moet worden. Heb je een dienstenpagina? Dan kan je bijvoorbeeld eenvoudig zelf een aantal goede testimonials daar omheen plaatsen.
Nawoord
Door een website te hebben ben je in staat om meer klanten aan te trekken. Hierdoor zal je bedrijf onder andere betrouwbaarder en professioneler overkomen. Doordat je meer over je bedrijf kunt vertellen zal je beter in staat zijn om relaties op te bouwen met potentiële klanten.
Zowel het zelf maken van een website als het uitbesteden hoeft tegenwoordig niet meer al te veel geld te kosten. Je kunt zelf een website maken door bijvoorbeeld gebruik te maken van WordPress, Wix, Squarespace of Shopify. Ook zijn er genoeg professionals te vinden die dit voor je kunnen doen.
Kortom het hebben van een website is heel belangrijk en het is heel toegankelijk om er een te (laten) maken. Een logisch gevolg hiervan is dat er een heleboel websites zijn waarmee je moet concurreren.
De vraag is hoe zorg je ervoor dat jouw website opvalt tussen al die andere? En hoe benut je de voordelen uit dit artikel het beste?
Het antwoord op deze vragen kan verschillen per type website. Een blog heeft een ander doel dan een webshop. En een portfolio website heeft waarschijnlijk als doel om je werk op een mooie manier weer te geven. Over het algemeen raad ik het volgende aan:
- Je website moet er een visueel aangenaam uit zien en overeenkomen met de branding van je bedrijf.
- De teksten op je website moeten duidelijk maken wie je bent en wat je product/dienst inhoudt.
- Duidelijk call-to-actions zodat je bezoekers kunt converteren in klanten.
- Maak waardevolle content in begrijpelijke taal. Het moet ook goed leesbaar zijn dus houd rekening met het lettertype en de scanbaarheid van de teksten.
- Het is belangrijk dat het eenvoudig is om te navigeren op je website zodat mensen snel kunnen vinden wat ze zoeken.