In de vorige les heb je geleerd uit welke soorten WordPress hosting je kunt kiezen. De volgende stap is om een hostingprovider uit te kiezen.
Er zijn enorm veel hosting providers. Bij het vergelijken van verschillende hostingproviders vind ik de volgende aspecten het meest belangrijk:
- Performance
- Beveiliging
- Klantenservice
- Prijs
1. Performance
Uptime garantie
Met webhosting huur je een (deel van een) server die in verbinding staat met het internet. Het belangrijkste doel van webhosting is dan ook om ervoor te zorgen dat een website online bereikbaar is.
De periode dat een server in verbinding staat met het internet en je website dus bezocht kan worden heet uptime. Het tegenoverstelde is downtime. De server functioneert in dat geval niet (goed), met als gevolg dat je website onbereikbaar is.
Downtime kan bijvoorbeeld ontstaan doordat er gepland onderhoud aan de server is. Hoewel dit vervelend kan zijn, is het belangrijk dat een server goed wordt onderhouden. Een minder fijne oorzaak kan bijvoorbeeld zijn dat een server overbelast raakt.
Het spreekt voor zich dat je webhosting wilt met een zo’n hoog mogelijke uptime. Mijn advies is om een webhost te kiezen met een minimale uptime garantie van 99% en het liefst zelfs 99,9%.
Bij de meeste webhosts vind je in de footer van hun website een link naar een pagina met de serverstatus. Indien je dat niet kunt vinden dan kun je proberen te Googlen op ‘naam hostingprovider + serverstatus’ of iets dergelijks. Door deze pagina vervolgens te bekijken kun je een beeld krijgen van recente downtime.
Laadtijd
Een ander belangrijk aspect wat betreft performance is de laadtijd van je website. Niemand wil een website die traag is. Dit heeft namelijk een grote invloed op hoe bezoekers jouw website ervaren en kan bovendien resulteren in lagere conversies.
Het lastige is alleen dat vrijwel alle webhosts op hun website beweren dat ze razend snel zijn. Hoe kom je erachter of een webhost daadwerkelijk snel is?
Er zijn allerlei factoren die de totale laadtijd van een website bepalen. Als je echter kijkt naar de rol van webhosting, dan raad ik aan om te kijken naar de Time To First Byte (TTFB). Dit is de tijd die aangeeft hoe lang het duurt voor een browser om de eerste byte te ontvangen. Je meet met andere woorden dus de reactietijd van een server.
De TTFB meten
Er zijn verschillende tools waarmee je de TTFB kunt meten, bijvoorbeeld SpeedVitals, WebPageTest, Pingdom, GTmetrix, Google PageSpeed Insights, etc.
Met behulp van de volgende stappen kun je de TTFB meten van een hostingpakket:
- Koop het gewenste hostingpakket.
- Installeer WordPress en een thema.
- Gebruik 1 van de tools om de TTFB te meten. Kies voor de test een server die dichtbij jouw doelgroep staat.
Afhankelijk van de tool kun je allerlei prestaties meten. De TTFB kun je meestal vinden in een sectie genaamd ‘waterfall’. De pagescore zelf is verder niet zo belangrijk.
Wat is een goede TTFB score?
- Goed – 200 ms of lager
- Gemiddeld – tussen 300 ms en 500 ms
- Slecht – tussen 500 ms en 750 ms
- Erg slecht – alles boven 750 ms
Als je verschillende tools gebruikt om te testen zal je zien dat de resultaten kunnen verschillen. Zelfs als je dezelfde tool op een later moment gebruikt kan het resultaat fluctueren. Mijn advies is om 1 tool te gebruiken als je testen met elkaar wilt vergelijken en mijn voorkeur gaat er naar uit om de test een aantal keren te herhalen en vervolgens het gemiddelde te nemen. Ik kies meestal voor 3 opeenvolgende testen.
Het nadeel van dit hele proces is dat je eerst hosting moet aanschaffen voordat je het kunt gaan testen. De meeste hostingproviders hebben wel iets van een ‘niet goed geld terug garantie’, maar toch is het niet ideaal als je voor research eerst iets moet aanschaffen.
Als alternatief zou je bijvoorbeeld de homepage van een webhost kunnen testen met een van de eerder genoemde tools. Let wederom niet op de pagescore zelf, maar vooral op de TTFB. De webhost maakt ongetwijfeld gebruik van hun snelste server, maar het geeft wel een indicatie zonder dat je meteen geld en tijd kwijt bent.
Als het testen van de TTFB van een website te technisch of teveel werk is, kun je ook altijd afgaan op je eigen ogen.
Het klinkt misschien minder betrouwbaar, maar als een website voor je gevoel snel laadt zit je in de meeste gevallen wel goed is mijn ervaring.
Serverlocatie
De serverlocatie is het fysieke adres waar de server staat met daarop de bestanden van jouw website.
Dit is van belang omdat de locatie van de server een impact kan hebben op de laadtijd voor je bezoekers. Dit heeft te maken met de afstand die de data moet afleggen van de server naar het apparaat van de bezoeker.
Bij het bepalen welke webhost je kiest is het daarom belangrijk om na te denken over uit welk land de meeste van je bezoekers/klanten komen. Als de meeste van jouw bezoekers uit Nederland komen en je kiest voor een Nederlandse webhost, dan hoef je je hierover geen zorgen te maken. De kans is namelijk zeer aannemelijk dat hun servers ook in Nederland staan. Als je gebruik wilt maken van een een internationale webhost moet je in dat geval wel goed controleren uit welke serverlocaties je kunt kiezen.
Voor optimale performance wil je dus het liefst gebruik maken van een server die dichtbij de meerderheid van je bezoekers staat. Als je bezoekers verspreid zijn over de hele wereld wordt aangeraden om daarnaast gebruik te maken van een CDN.
Mijn advies
Webhosting speelt een belangrijke rol in de performance van je website:
- Zoek een webhost met een minimale uptime van 99%
- Zoek een webhost met een TTFB van 500 ms of lager
- Kies een webhost met servers die dichtbij het grootste deel van jouw bezoekers staat.
Webhosting is slechts een onderdeel van de performance van je website. Je eigen gedrag en keuzes hebben hier ook een impact op:
- Downtime kan ontstaan door een fout op je website. Bijvoorbeeld door het niet of foutief updaten van WordPress, het thema en/of plugins.
- Hoe je jouw website maakt (de keuze van het thema, plugins, het gebruik van afbeeldingen, etc.) heeft ook een grote impact op de snelheid van je website.
2. Beveiliging
Het spreekt voor zich dat beveiliging belangrijk is. Iedereen wil natuurlijk de kans zo klein mogelijk maken dat een website wordt geïnfecteerd met malware of zelfs wordt gehackt.
Dit is deels je eigen verantwoordelijkheid omdat goed website management hierbij een belangrijke rol speelt. Denk hierbij aan het gebruik van sterke wachtwoorden en/of 2FA, het up to date houden van WordPress, het thema en de plugins etc.
Het is echter ook belangrijk dat je hosting omgeving veilig is. En alle webhosts zeggen natuurlijk dat ze superveilig is zijn, maar er zitten wel verschillen in hoe ze je website beveiligen.
Een veilige website is in alle gevallen belangrijk, maar bijvoorbeeld een persoonlijke blog vraagt minder strenge beveiligingsmaatregelingen dan een webshop die voor je omzet zorgt en bovendien allerlei persoonsgegevens bevat.
Wanneer je een webhosts overweegt kijk dan goed wat een webhost doet om het veiligheidsrisico zo klein mogelijk te maken en of ze je (kunnen) helpen in het geval er toch problemen ontstaan. Houd bij de afweging rekening met of dit voldoende is voor jouw specifieke website.
Hieronder volgen een aantal punten waarop je zou kunnen letten:
- Krijg je (gratis) een SSL certificaat?
- Welke versie van PHP en MySQL worden er ondersteund? Zijn dit de meest recente?
- Worden er automatisch back-ups gemaakt? Zo ja, waar worden deze bewaard, voor hoelang en met welke frequentie?
- Is er een firewall?
- Wordt er gebruik gemaakt van een malware scan?
- Zijn er automatische updates mogelijk?
- Is er hulp indien je website toch is geïnfecteerd met malware?
Indien dit te ingewikkeld is dan kun je ook kijken of een webhost een goede reputatie heeft, bijvoorbeeld door naar ervaringen op TrustPilot te kijken.
Ik raad in ieder geval aan om vooraf te kijken naar op welke manieren een webhost je kan helpen in het geval van problemen. Bij sommige meer premium hosting is het bijvoorbeeld inbegrepen dat je website wordt hersteld indien een infectie is vastgesteld. Bij sommige hostingproviders moet je betalen voor het herstellen van je website en er zijn ook hostingproviders die dit soort diensten helemaal niet aanbieden. In dat geval zal je zelf een expert moet vinden om je te helpen in het geval van problemen.
Beide is prima omdat er vaak ook een (groot) verschil in maandelijkse kosten zit, waardoor je dus ook een andere service kan verwachten. Het is hoe dan ook belangrijk dat je vooraf weet wat je van een webhost kan verwachten zodat je niet voor verrassingen komt te staan.
3. Klantenservice
Wanneer je een website hebt dan loop je vroeg of laat tegen een probleem aan waarbij je wel wat hulp kunt gebruiken.
Indien iemand anders jouw website heeft gemaakt en/of beheerd dan is diegene natuurlijk je eerste aanspreekpunt. Maar wat als je dat zelf bent en geen idee hebt wat je moet doen?
In dat geval wordt al gauw om hulp gevraagd bij het bedrijf waar je website is ondergebracht: de hostingprovider.
Net zoals bij ieder ander bedrijf zitten er grote verschillen in de klantenservice. Klantenservice is daarom het derde belangrijke aspect waarop je moet letten bij het uitzoeken van hosting.
Het is vooraf vrij lastig om vast te stellen hoe goed de klantenservice van een bedrijf is, omdat je past weet hoe ze reageren op een bepaald probleem wanneer het zich afspeelt. Je kunt wel een idee krijgen door naar reviews te kijken op een onafhankelijk platform zoals TrustPilot. Vooral door negatieve reviews te lezen kun je een aardig beeld krijgen hoe ze met bepaalde klachten omgaan.
Niet iedereen heeft de behoefte aan dezelfde soort klantenservice. Een beginner stelt over het algemeen andere vragen dan een ervaren WordPress gebruiker en heeft dan ook behoefte aan andere klantenservice.
Hieronder volgen meerdere tips waar je op kunt letten om te kijken welk bedrijf klantenservice aanbiedt dat het beste past bij jouw situatie.
Openingstijden
Je kunt op de website van de webhost eenvoudig controleren op welke tijdstippen de klantenservice te bereiken is.
Maandag t/m vrijdag van 9 tot 5 is vaak het minimale.
Veel bedrijven zijn door de weeks in de avonduren ook bereikbaar. De openingstijden in de weekenden verschillen echter behoorlijk.
Sommige bedrijven zijn op aangepaste tijdstippen in het weekend bereikbaar, maar het komt ook geregeld voor dat de klantenservice in het weekend in zijn geheel gesloten is.
Je website is 24/7 bereikbaar. Het kan voorkomen dat je op vrijdagavond tegen een probleem aanloopt en pas maandagochtend geholpen kan worden. Voor een persoonlijke website waarschijnlijk niet zo’n groot probleem, maar voor zakelijke website al wat problematischer.
Bij grotere, internationale aanbieders van webhost zie je vaak ruimere openingstijden, waaronder soms ook 24/7.
Maak voor je zelf de afweging hoe belangrijk de openingstijden zijn voor jou.
Ik hecht bijvoorbeeld waarde aan dat de klantenservice elke dag geopend is, ook in het weekend. Door de weeks vind ik ook het fijn om in de avonduren contact te kunnen opnemen, maar ik kan er prima meeleven dat in het weekend enkel op aangepaste uren mogelijk is. Als zich in de nacht zich een probleem voordoet kan dat voor mijn website prima wachten tot de volgende ochtend, dus 24/7 klantenservice is niet echt een prioriteit.
Manier van communiceren
Veel voorkomende manieren van communiceren zijn per e-mail, livechat, telefonisch en/of een ticketsysteem.
Ook hiervoor geldt dat het verschilt per bedrijf welke manieren er mogelijk zijn. Meestal kun je op de pagina van de klantenservice zien welke mogelijkheden er zijn en anders kun je dit natuurlijk altijd navragen.
Kijk hierbij wederom naar waar jouw voorkeur naar uit gaat. Vind je bellen fijn? Zoek dan een bedrijf uit waarbij dat mogelijk is. Mijn voorkeur gaat bijvoorbeeld uit naar een live chat.
Voor een van mijn websites maak ik bijvoorbeeld gebruik van goedkope hosting (€4 per maand), waarbij contact alleen per e-mail mogelijk is. Toen ik een probleem had duurde het zo’n 24 uur om het op te lossen. Er zat steeds een paar uur tussen de antwoorden waardoor het onnodig lang duurde tot het probleem duidelijk was. Een zelfde soort situatie was per telefoon of live chat waarschijnlijk in een paar minuten duidelijk geweest. Dit lage maandelijkse kosten waren voor mij belangrijker dan snelle ondersteuning omdat het een relatief onbelangrijke blog was. Bij een website met zakelijke belangen had ik een andere afweging gemaakt.
Eventueel kun je ook nog kijken in welke talen je kunt communiceren met de klantenservice. Bij Nederlandse aanbieders spreekt het voor zich dat je in het Nederlands kan communiceren, maar bij internationale webhosts komt dit niet vaak voor. Houd hier rekening mee indien dit belangrijk voor je is.
Handleidingen
In de meeste gevallen kun je op de website van een webhost diverse handleidingen vinden, bijvoorbeeld met uitleg hoe je e-mailadressen kunt aanmaken, hoe je WordPress kunt installeren, etc.
Indien er uitgebreide handleidingen beschikbaar zijn dan hoef je niet voor iedere vraag contact op te nemen met de klantenservice, maar kun je wanneer het jou uitkomt het antwoord op je vraag zoeken. Zeker voor mensen die onervaren zijn als het op websites maken aankomt is dit fijn. Maar ook als je voor het eerst gebruik maakt van een bepaalde webhost is het prettig omdat sommige instellingen per webhost verschillen.
De hoeveelheid handleidingen en hoe gedetailleerd deze zijn verschilt nogal per webhost. Vaak kun je deze vinden in de footer door te zoeken naar termen als ‘ondersteuning’, ‘help’, ‘klantenservice’, ‘knowledge base’, ‘helpcenter’, etc.
Reactietijd testen
Als je een vraag hebt, dan wil je graag snel worden geholpen. Je kunt vooraf nooit met 100% zekerheid vast stellen dat een klantenservice snel reageert, maar je kunt het wel testen om een aardige indicatie te krijgen.
Indien je geïnteresseerd bent in een bepaalde webhost dan kun je ze een vraag stellen voordat je een product afneemt. Je merkt dan vanzelf hoe lang het duurt voordat je een antwoord krijgt. Houd er wel rekening mee dat er verschillen kunnen zitten in hoe snel een ‘sales’ vraag wordt beantwoord en een ’technische’ vraag.
Klantenservice kost geld
Het spreekt voor zich maar het kost een webhost geld om personeel aan te nemen die vragen beantwoord.
Stel je hebt webhosting van €3 per maand gekozen.
Een deel van dit bedrag gaat naar de server waar jouw website op komt te staan en het onderhoud daarvan.
Het minimumloon in 2023 is in Nederland bij een 36-urige werkweek €12,40.
Een webhost wil net als ieder ander bedrijf winst maken. Maar als iemand iedere maand een vraag stelt waar een supportmedewerker een kwartier mee bezig is zal dat onmogelijk gaan.
Wanneer je dus voor de allergoedkoopste webhosting kiest, dan is logisch dat je inlevert op de ondersteuning die je kunt krijgen.
Er is daarentegen ook webhosting die een stuk duurder is, bijvoorbeeld €25 per maand, waarbij je wel meer ondersteuning kunt verwachten.
Duurdere webhosting betekent niet automatisch dat er een goede klantenservice is, maar de prijs die je betaalt schept wel bepaalde verwachtingen.
Kennis van WordPress
Niet iedere klantenservice heeft supportmedewerkers met veel kennis van WordPress.
Dit borduurt deels voor op het vorige punt. Supportmedewerkers die gespecialiseerd zijn in WordPress zullen niet voor een minimumloon werken. Bij goedkope (veelal Shared) webhosting is het dan ook aannemelijk dat de klantenservice bestaat uit personeel dat minder kennis heeft dan bij meer duurdere (premium) webhosting.
Toen ik begon met WordPress koos ik voor hele goedkope webhosting. Toen ik ergens niet uit kwam en contact opnam met de klantenservice had ik niet het idee dat zij er meer verstand van hadden dan ik. Ze werkte gewoon een script af en vaak resulteerde dit in het advies om een duurder abonnement te nemen.
Een gespecialiseerde klantenservicemedewerker zou in een zelfde soort situatie kunnen kijken wat het probleem veroorzaakt, bijvoorbeeld een plugin, en een echte oplossing kunnen aandragen.
Het is ook aan te raden om te kijken wat de doelgroep is van een bepaald hosting bedrijf. Er is namelijk ook webhosting die bedoelt is voor meer geavanceerde gebruikers, bijvoorbeeld VPS hosting. Er wordt hierbij uit gegaan dat je al bepaalde basiskennis hebt. Als je niet tot die doelgroep behoort is het niet verstandig om dit soort hosting aan te schaffen.
4. Prijs
Tenslotte speelt de prijs een belangrijke rol in het kiezen van de juiste webhosting.
De prijzen voor hosting beginnen al vanaf een paar euro per maand en kunnen oplopen tot honderden euro’s.
In veel gevallen geeft de prijs wel een redelijke indicatie van wat je krijgt. Kies je voor hele goedkope webhosting, dan kun je aannemen dat je inlevert op performance.
Dit betekent echter niet automatisch dat dure hosting ook goed is en goedkope hosting slecht. Alles draait om perspectief.
Particulieren en zakelijke gebruikers
Ten eerste raad ik aan om te kijken hoe belangrijk een website voor jou is en welk doel het dient.
Een persoonlijke website heeft hoogst waarschijnlijk geen financieel belang. Het zal weinig uitmaken als de website wat trager is.
Bij een bedrijfswebsite is dat al anders. Als door een trage website potentiele klanten je website vroegtijdig verlaten, dan kan je meer geld mislopen dan dat duurdere hosting zou hebben gekost. Het is dan dus nadelig om niet te investeren in betere hosting.
Dit speelt in het geval van een webshop met dagelijks veel bestellingen een nog grotere rol dan bij een informatieve bedrijfswebsite. Een grote webshop vraagt ook meer van de server dan een simpele blog met wat tekst en/of afbeeldingen.
Uiteindelijk heeft iedereen een ander budget.
De kosten van hosting
Het hoofdproduct van hosting is vanzelfsprekend de server. Het aantal websites waarmee je een server deelt heeft een grote invloed op de kosten die jij als gebruiker betaalt. Deel je de server met veel andere websites (bijv. 1000), dan kan de webhost veel lagere maandelijkse bedragen per gebruiker vragen in vergelijking met een server die je met minder websites deelt (bijv. 300). Dit heeft vervolgens ook weer een impact op de prestaties omdat je de capaciteiten van de server met veel meer mensen moet delen.
Het lastige is dat je op de prijzenpagina’s van webhost niet ziet met hoeveel websites je een server deelt. Je ziet vaak zaken als ‘X aantal GB opslagdata’ terwijl dat minder relevant is.
Zoals inmiddels meerdere keren aangegeven betaal je ook voor ondersteuning. De kundigheid, de reactiesneltijd en de hoeveelheid ondersteuning die is inbegrepen heeft invloed op de prijs die je betaalt.
Hetzelfde geldt voor de beveiligingsmaatregelen die een webhost toepast. Moet je zelf het onderhoud van de server doen of wordt dit (deels) voor je gedaan?
Daarnaast zijn er nog zaken als marketing waar je (indirect) voor betaalt. Sommige webhosts hebben bijvoorbeeld allerlei reclames op tv. Dit soort kosten zitten uiteindelijk ook in de prijs verwerkt.
Wat is een goede prijs voor hosting?
Er is helaas niet 1 antwoord op deze vraag omdat de wensen en behoeften erg uiteenlopen per gebruiker. Om je toch een indicatie te geven volgen hieronder een aantal richtlijnen waarmee je rekening kunt houden:
- Kleine, persoonlijke websites – vanaf €5 per maand
- Informatieve bedrijfswebsite – vanaf €15 per maand
- Webshop – vanaf €25 per maand
De hoeveelheid bezoekers heeft daarnaast een grote invloed op de prijs. Een webshop met 50.000 maandelijkse bezoekers zal duurdere hosting nodig hebben dan dezelfde webshop met 5000 maandelijkse bezoekers.
Nawoord
Dit was de laatste les van deze handleiding. Ik wens je veel succes met het uitzoeken van geschikte webhosting en bij het maken van je website.
Mocht je nog vragen of opmerkingen hebben, dan kun je dat op het einde van deze pagina laten weten.